Tips fra en Office 365 ekspert: Sådan arbejder du mest effektivt hjemmefra.
Nu når flere og flere mennesker arbejder hjemmefra, vil vi gerne dele vores oplevelser med hjemmearbejde. I dette blogindlæg kan du få nogle nyttige tips fra Office 365 ekspert Jenny Oredsson Lind. Vi håber, at Jennys råd kan hjælpe dig med at arbejde effektivt på afstand.
Hej Jenny, hvad skal du tænke på for at arbejde hjemmefra?
Desværre kræver de fleste digitale værktøjer, at du har en god internetforbindelse. Hvis du ikke har en stabil internetforbindelse, kan du delvist komme rundt om dette problem ved at slukke for de programmer, du ikke bruger i øjeblikket. Jeg slukker normalt OneDrive synkroniseringen ved at sætte synkroniseringen på pause i 2 eller 8 timer. At lytte til Spotify via din computer er også noget, der kan tage meget af din internethastighed, så det er bedre at downloade afspilningslister og derefter lytte til det, der downloades. Har du børn derhjemme, der også bruger internettet, så sørg for, at de ser film, der er downloadet, eller bruger apps, der ikke kræver nogen internetforbindelse.
Gå ikke glip af vores optagede webinarer om intranet og den digitale arbejdsplads
Hvis du har en gammel router, kan det gå hurtigere ved at oprette forbindelse direkte til routeren med netværkskabel i stedet for via wifi. Husk, at du også kan få bedre netværksforbindelse, hvis du er i nærheden af routeren.
Hvordan skal du planlægge din arbejdsdag?
Jeg synes, det er bedst at holde de samme rutiner, som når jeg er på arbejde. At prøve at holde de samme tidspunkter derhjemme, som om du var på din arbejdsplads, synes jeg fungerer bedst, delvis fordi de, jeg arbejder med, kolleger og kunder, er tilgængelige på de samme tidspunkter, og det er lettere at vide, hvornår du er færdig med din arbejdsdag. Undgå om muligt at have din arbejdsplads på det samme sted, du sover om aftenen. For eksempel skal du ikke sidde i sofaen foran tv'et, så du kan føle dig fri, når du har slukket computeren. Jeg synes også, det er en dejlig pause at tage en tur under frokosten.
Hvordan afholder man gode møder online?
Det er også en betingelse, at du har en god internetforbindelse. Hvis du har en dårlig internetforbindelse, kan et alternativ være at holde et møde pr. telefon og derefter oprette forbindelse til mødet via en computer, men derefter uden lyd, så du har to enheder, der opretter forbindelse til mødet.
Hvis du ikke har et headset, kan det endda være bedre at oprette forbindelse til mødet med lyd via en telefon, det er vanskeligt for de andre deltagere at høre lyden, hvis du bruger computerens højttalere, og du undgår også at der kommer ekko. Tip! Hvis du kun ønsker at lytte til et foredrag, skal du slukke for din mikrofon, og din egen lyd forstyrrer ikke de andre unødigt.
Deling af din skærm er en fantastisk måde at få mere deltagelse i online møder på, det er lettere at tale om et emne og risikoen for, at de, der deltager i mødet, begynder at falde fra og arbejde med noget andet, er i min erfaring mindre.
Få alle med på mødet og bliver der stille, så stil spørgsmålet, om alle kan høre lyden. Du kan aldrig vide, hvor aktive alle er i et online møde, men stil spørgsmål løbende, og inden mødet starter aftal at tgae en eller flere pauser undervejs. Det er altid godt at vide, hvornår du kan hente kaffe, tage tekniske pauser osv. .
Ikke alle vil slå video til når de sidder derhjemme, det føles måske svært at vise, hvordan der ser ud, hvor du sidder, selvom kun lidt af baggrunden er synlig. Spørg altid før, eller send information i indkaldelsen om, at det er et videomøde, så alle er forberedt på det. I nogle værktøjer, såsom Teams, kan du også indstille baggrunden til at være sløret.