At opbygge en videndelingskultur med emnebaserede communities: Slip gruppens viden løs

I løbet af de sidste par år har vi set mange virksomheder udvikle en bedre forståelse af værdien i at fremme en videndelingskultur. Ved at udnytte communities hvor medlemmerne aktivt samarbejder, deler indblik og erfaringer og bruger den kollektive viden, så kan virksomheder åbne op for deres arbejdsstyrkes fulde potentiale.

I denne artikel vil vi uddybe praktiske råd til at opbygge et fælles vidensgrundlag udnytte alt det gruppen ved. Lad os dykke ned i det og finde ud af, hvordan man kan udnytte videndelingscommunities og moderne intranetløsninger til at drive succes.

At skabe spændende communities

For at kickstarte videndeling så er det vigtigt, at det rigtige miljø bliver skabt. Ved at sætte emnebaserede communities op på en moderne intranetplatform skaber det rum til, de enkelte brugere kan få kontakt med hinanden, lære og vokse sammen. Ved at vælge relevante emner, der kan omfavne forskellige roller og funktioner, så som Better Sales, Competitor Intelligence eller Social Marketing, sikres et alsidigt og dynamisk community, hvor alles unikke perspektiver og indsigt kan komme frem.

Emnebaserede communities tilbyder et ekseptionelt læringsmiljø for medarbejdere. Ved at opfordre til at dele informative artikler, forskningsresultater og industrirapporter sørges der for at vidensgrundlaget er mangfoldigt og opdateret. Men det virkelig spændende sker, når communitymedlemmerne aktivt engagerer sig, udveksler ideer og deler deres ekspertise. Opmuntr medarbejderne til at tage ejerskab inden for deres interesseområder ved at tage initiativ og lede communities, for det vil skabe stolthed og motivation.

Samarbejde er den hemmelige ingrediens, der får det bedste frem i alle og skaber et miljø, hvor videndeling stortrives.

At opbygge et fælles videngrundlag

I centrum af disse communities ligger det fælles videngrundlag. Hvert medlem spiller en vigtig rolle i at forme det ved at deltage i diskussioner, skabe vidensartikler og dele nyttige dokumenter. Interaktive funktioner som kommentarer, delinger, likes, vurderinger og feedback er med til at drive engagement og omformer vidensgrundlaget til et dynamisk lager, der vokser med hvert bidrag.

Men før du lancerer muligheden for at slutbrugerne kan lave communities, så skal du sikre, at hvert område har dedikerede ordstyrere og en veldefineret plan for at rekruttere og aktivere medlemmer. Derudover bør der implementers en model, hvor brugere kan bruge tags til at kategorisere indhold og gøre det lettere for deres kollegaer at finde og udforske den viden, de har brug for. Gennemtænkte godkendelsesprocesser kan også være med til at sikre en succesfuld oprettelse af communities og sikre, at de rigtige forhold er på plads, før det bliver tilgængeligt for arbejdsstyrken.

Let adgang til viden:

Et tilgængeligt vidensgrundlag har stor værdi for både organisationen og medarbejderne. For at gøre det nemt at finde indhold så kan du udnytte din moderne intranetplatform til at skabe en dedikeret portal, der tilbyder en uproblematisk oplevelse med at få adgang til vidensartikler, dokumenter og ressourcer.

Vi anbefaler også, at der implementeres søge- og filtreringsmuligheder, abonnementsmuligheder, notifikationer, aktivitetsfeed og intuitive naviagtionsfunktioner. Disse værktøjer sikrer, at viden flyder nemt gennem organisationen og støtter de ansatte i at finde den information, de har brug for, når de har brug den.

At drive adoption og fejre bidrag:

En succesfuld videndeling afhænger af en udbredt adoption. Derfor bør du anerkende og belønne topbidragsyderne ved hjælp af badges, scoretavler og gamification-elementer for at fremme en følelse af præstation og opfordre til engagement. Dette kan også gøres ved at gøre communities let tilgængelige selv på mobiler og i samarbejdsværktøjer som Microsoft Teams.

Derudover kan du inspirere til en videndelings- og samarbejdskultur ved at fejre bidrag og fremme et understøttende miljø.

Løbende forbedringer:

Jævnlige evalueringer er essentielt for den fortsatte succes med dine videndelingscommunities. Saml feedback gennem surveys, afstemninger og statistisk. Lyt aktivt til forslag fra medlemmerne og lav løbende forbedringer. Ved at raffinere og forbedre dine communities baseret på brugerinput så sikrer du, at de er levende, relevante og værdiskabende.

Konklusionen:

At opbygge et fælles vidensgrundlag og udnytte gruppens viden er inden for rækkevidde. Ved at skabe engagerende communities, fremme samarbejde og stille nem adgang til viden til rådighed gennem din intranetplatform så giver du din arbejdsstyrke plads til at kunne trives, lære og bidrage med deres ekspertise. Omfavn videndelingens styrker og se din organisation nå nye højder.

Omnia er et fuldt funktionelt intranetproudukt, der også tilbyder muligehder for at opbygge et fælles vidensgrundlag og udnytte gruppens viden og erfaringer ved hjælp af emnebaserede communities. Kontakt os, hvis du gerne vil vide mere eller have en demo.

Hvis dette blogindlæg interesserede dig, så er du velkommen til at læse denne artikel om at bruge dit intranet til knowledge management.