Den hurtige guide til at forbedre søgningen på intranettet
Intranetbrugere er ofte skuffede over søgeoplevelsen. Og det er ikke så underligt, for de fleste er vant til nemt at finde de oplysninger, de har brug for, på få sekunder ved hjælp af Google eller Bing. Men sådan behøver det ikke at være!
Denne artikel tager 4 minutter at læse og indeholder 13 eksempler på, hvordan man kan skabe en bedre søgeoplevelse. Hvis du vil lære mere, kan du tjekke vores 15-minutters on-demand webinar fyldt med eksempler på forbedret intranet søgning.
1. Søgeoplevelsen starter med din informationsarkitektur
Nedenfor giver vi nogle generelle råd om, hvordan man kan forbedre søgningen på intranettet. Men lad os understrege, at du skal planlægge din søgeoplevelse ud fra løsningens informationsarkitektur. På den måde kan du finde relevante områder, når du danner søgekategorier eller beslutter dig for for at bruge "refiners" i søgningen.
2. Hvor skal søgefeltet placeres?
Det første spørgsmål, du skal overveje, er sandsynligvis, hvor du vil placere søgefeltet. Det mest almindelige valg er at placere den i øverste header, enten synligt eller med et søgeikon. Et alternativ er at placere den på startsiden. Men hvis det er tilfældet, synes vi, at det er en god idé også at give et ikon i topheader for at sikre, at søgningen er tilgængelig fra alle steder i løsningen.
3. Søg, mens du skriver, kan gøre søgningen hurtigere
Den første søgeoplevelse giver normalt søgeresultater i en drop-down-liste eller et søgepanel. Her kan du bestemme, hvor mange hits du vil have vist, og foretage indstillinger for, hvordan de skal vises. Vi mener, at det er et god praksis at vise omkring 10 hits, så kan du præsentere hitsene uden at skulle scrolle. En anden anbefaling er at aktivere "søg mens du skriver", så brugeren får foreslået resultater uden at skulle indtaste hele søgeordet.
4. Spørg brugerne "mente du".
I denne indledende søgeoplevelse anbefaler vi også at du aktiverer funktionen "mente du" for at hjælpe, når brugerne staver søgeord forkert.
5. Begræns anvendelsesområdet med søgekategorier
Hvis brugeren ikke finder det, han/hun søger, er det næste skridt at gå til avanceret søgning. I dette scenarie har du sandsynligvis ikke brug for søgning mens du skriver, da der findes andre værktøjer og midler til at hjælpe slutbrugerne med at finde indhold. Vi anbefaler, at du opretter søgekategorier så brugerne kan indsnævre søgeområdet til kun at søge efter personer, samarbejdsteams eller nyhedsartikler (f.eks.).
6. Gør det muligt at forfine søgeresultatet
For hver søgekategori kan du også tilføje udvalgte "refiners" (forfininger) for at hjælpe brugeren med at indsnævre søgningen yderligere. Ligesom for søgekategorier bør refiners være baseret på termer, der er relevante for din organisation, f.eks. dokumenttyper, produktgrupper eller steder (f.eks.). Antallet af refiners varierer mellem søgekategorierne og afhænger af de tilgængelige indholdstyper/egenskaber. At have to eller tre refiners inden for en kategori er en almindelig opsætning, men i nogle scenarier kan det give mening at bruge flere end det.
7. Tilføj muligheden for at indsende feedback
Vi anbefaler, at du løbende forbedrer søgeoplevelsen, og derfor udnævner en søgeadministrator. Ved at give slutbrugerne mulighed for at indsende feedback om søgningen, er en værdifuld måde at give administratoren forslag til forbedringer på. Ud over at kommentere søgeresultatet bør brugeren også kunne inkludere et øjebliksbillede af det søgeresultat, der er givet for et bestemt begreb.
8. Brug promoverede søgeresultater
En måde at forbedre søgeoplevelsen på, på baggrund af feedback, er at tillade promoverede søgeresultater. Det vil sige, at bestemt indhold altid vises øverst på listen over søgetermer, - f.eks. at siden om salgsprocessen altid vises for søgetermen "salg".
9. Overvågning af søgestatistik
En anden effektiv måde at overvåge og forbedre søgeoplevelsen på er at studere søgestatistikker. Sørg for at overvåge almindelige søgetermer for at forstå, hvad brugerne søger efter i øjeblikket. Men du har også brug for at vide, hvilke søgninger der bliver opgivet, og hvilke søgetermer der ikke giver nogen søgeresultater. Alle disse eksempler kan hjælpe administratoren med at forbedre søgefunktionaliteten.
10. Opret selvstændige søgeapplikationer
Vi anbefaler, at du forbedrer søgeoplevelsen i intranettet ved at oprette søgeområder, der er tilgængelige som selvstændige søgeapplikationer. Dette bør primært bruges til områder, der er vigtige for din organisation, og nogle almindelige eksempler er find kollega, find forretningsdokument eller find produkt (f.eks.).
11. God søgeoplevelse på alle klienter og enheder
Du bør også levere en god søgeoplevelse på andre enheder end webbrowsere. Vi anbefaler, at du prioriterer at konfigurere søgning i Microsoft Teams og på mobiltelefoner (og især intranettets mobilapp).
12. Inkluder forretningssystemer i søgningen
På et tidspunkt vil du måske tilføje muligheden for også at søge i forretningssystemer eller databaser. Med mulighederne i Microsoft 365 kan du inkludere yderligere datakilder i din søgning i intranettet; og uden yderligere licensomkostninger kan du tilføje on-premises fildrev, on-premises SQL, Azure SQL, Salesforce, ServiceNow og flere andre almindelige kilder. At tilbyde denne søgning give oftestor værdi for slutbrugerne, men alligevel er dette sjældent en del af den første version af intranetsøgning.
13. Pas godt på dit indhold
Endelig må du ikke glemme at passe bedst muligt på dit indhold. Brug klare titler på websiderne, og sørg for, at sideoversigten (som ofte vises på søgeresultatsiden) kan få slutbrugerne til at forstå formålet med den pågældende webside.
Til slut
Vi håber, at de 13 ovenstående eksempler giver relevante eksempler på, hvordan man kan forbedre søgningen på intranettet. Hvis du ønsker at se nogle eksempler på, hvordan du kan forbedre intranetsøgning kan du med fordel besøge vores 15 minutters on-demand webnar.