Eltel booster kompetencerne med Omnia-baseret e-learning
Udbyderen af infranetløsninger Eltel har skabt et nyt e-learning center på Omniaplatformen til alt deres interne træning, instruktioner og anden viden. Løsningen simplificerer og strømliner produktionen, håndteringen og opdateringen af kurser og uddannelsesmateriale. Det er også blevet nemmere for medarbejderne at finde den rigtige uddannelse og information og at booke instruktørledede kurser. Det nye e-learning center har ført til øget interesse i viden og udvikling af færdigheder gennem hele organisationen.
“Vores nye e-learning center hjælper os med at producere og håndtere uddannelsesmateriale og kurser på en strukturet og effektiv måde. Tidligere havde vi ikke en dedikeret platform til vore viden og udvikling af færdigheder, og det gjorde det svært at holde alt opdateret. Det var også svært for medarbejderne at finde information om og deltage i træningsprogrammer. Nu er alt samlet et sted og gjort søgbart. Det forbedrer tilgængeligheden, samtidig med at det også er nemmere at holde orden i det og nå ud med nye kurser og anden information. PÅ den lange bane så mener vi, at denne løsning vil øge medabejdernes efterspørgsel efter ny viden og booste Eltels kompetence”, siger Christina Hansen, Head of Training and Development, Eltel Academy Norway.
Det er nemt at bygge et e-learning center med Omnia
Eltel blev dannet i 2005 gennem en fusion af det svenske Swedia Networks og det finske Eltel Networks, og det lagde også fundamentet til infranetindustrien, hvor elektricitets- og kommunikationsnetværk tilbydes som en samlet pakke. Med omkring 5000 medarbejdere så er Eltel i dag en førende udbyder af services til kritisk infrastruktur, der muliggør vedvarende energi- og effektive kommunikationsnetværk. Eltel er repræsenteret i de nordiske lande, Litauen, Polen og Tyskland.
De fleste af medarbejderne er elektrikere og netværksingeniører, hvis arbejdsområder er i en rivende teknologisk udvikling, og det kræver løbende tilegnelse af viden og træning. Eltel har altid leveret det meste træning og uddannelsesmateriale in-house, men uden en dedikeret e-learningsplatform.
”Manglen på en forenet og central platform skabte rod i vores uddannelsesmaterialer, og vi havde ikke et godt overblik over hele sortimentet, og hvilke der var de nyeste udgaver. Medarbejderne havde også brug for at vide, hvem de skulle kontakte for at få tilsendt bestemt materiale. Det var tydeligt, at det var nødvendigt med en ny tilgang til uddannelse og få konsolideret alt på et sted”, forklarer Christina.
Da Christian Hansen og hendes kollegaer i Eltel Academy i Norge besluttede at skabe et e-learning center, så kiggede de først på en færdigpakket løsning. Så opdagede de, at disse platforme inkluderede en masse færdiglavede træninger, som Eltel ikke havde brug for, og det ville give unødige ekstra omkostninger. De konkluderede også, at det ville være godt, hvis medarbejderne ikke skulle lære at bruge endnu et nyt system. Da Eltel har haft et intranet baseret på Omnia i mange år, så spurgte de Precio Fishbone, om Omnia også kunne bruges som en uddannelsesplatform.
“Omnia-medarbejdere viste os, at Omnia har alle funktioner der kræves for at kunne skabe et moderne e-learning center, der imødekommer alle vores krav. De forklarede også, at med en lille smule hjælp fra dem, så ville vi blive i stand til selv at kunne bygge løsningen. Det passede os perfekt, og vi kunne også se store fordele i at have e-learning centeret problemfrit integreret med intranettet, så det gør uddannelsesressourcerne nemt tilgængelige”, pointerer Christina.
Service-orienteret struktur gør det nemt at finde den rigtige viden
Opbygningen af e-learning centeret startede i juni 2022, og løsningen gik live d. 8. februar 2023. Gennem hele projektet havde Omnias e-learning-ekspert Barjas Alouch ugentlige Teams møder med Christina og hendes kollegaer for at yde support og give råd i forbindelse med udviklingsarbejdet.
“Det fungerede så godt! I stedet for at få et fuldt kursus i Omnias dokumenthåndtering og e-learning funktioner, så samlede vi spørgsmål sammen og ting vi gerne ville have løst før hver workshop. På den måde lærte vi alt det, vi havde brug for på det tidspunkt, og vi kunne starte med at opbygningen fra dag et og afkorte tiden, der skulle bruges til læring og udvikling. Derudover så var vi i stand til at prøve ting på egen hånd og så kunne de blive gennemgået og testet af Barjas, og det viste sig at være en meget effektiv udviklingsmetode”, understreger Christina.
Eltels e-learning centers struktur er baseret på virksomheden forskellige serviceområder. Alle materialer, instruktioner og kontaktinformationer på træningsledere og meget andet er samlet på en side for hvert serviceområde. For eksempel, så er alle uddannelsesressourcer for Mobile telecommunications samlet på en fælles side. På den made danner den en hub for al viden inden for dette serviceområde, og det gør det nemt for brugerne at finde og downloade det, de leder efter, eller at melde sig til kurser.
“Det er også nemmere for de personer, der er ansvarlig for træning og vores serviceudbud at nå ud til alle med ny viden, kurser, instruktioner og andet uddannelsesmateriale. At have alt samlet et sted gør det væsentligt nemmere at sikre, at al informationer opdateret, og at der kun er en version af et bestemt dokument, mikrokursus, etc.”, afslutter Christina.
God træning styrker brandet og medarbejdertilfredsheden
Christina siger, at e-learning centeret er blevet taget godt imod af medarbejderne, der først og fremmest sætter pris på, at det er blevet meget nemmere at find og få information om kurser og træningsmateriale. Det, at e-learning centeret er integreret med og tilgængeligt via Omnia, der er et velkendt miljø for hele organisationen, er også kærkomment. Det næste trin i udviklingen af platformen er at få en preboarding portal til nye medarbejdere.
“Preboarding portalen vil give nye medarbejdere, der endnu ikke er startet i jobbet, adgang til information og andre ting, der vil forberede dem til at arbejde hos os. Vi er overbeviste om, at uddannelse og videndeling spiller en stor rolle i Eltels konkurrencedygtighed og medarbejdertilfredshed. Med en struktureret, centraliseret, brugervenlig og effektiv platform som Omnia, så mener vi, at kvaliteten af vores kurser og uddannelsesmateriale vil forbedres. Det fører også til en stigning i medarbejdernes interesse i ny viden og udvikling af færdigheder, der vil styrke vores kompetencer og Eltels brand på den lange bane”, understreger Christina.