Nyt intranet hjælper Signify med at dyrke medarbejderengagement
Med et nyt globalt intranet styrker Signify den interne kommunikation og medarbejderengagementet. Ved kun at bruge digitale kanaler i løbet af processen er intranettet baseret på Omnia blevet implementeret på rekordtid.
“Vores nye globale intranet, baseret på Omnia, vil forbedre den interne kommunikation i alle vores enheder over hele verden. Det er indgangen til alle relevante virksomhedsnyheder og samarbejdsværktøjer og det holder konstant vores medarbejdere opdateret om, hvad der foregår både lokalt og globalt på en effektiv og engagerende måde. Og dette er noget, der i høj grad vil hjælpe os med at promovere Signify historier og forbedre medarbejderengagementet endnu mere for vores mange forskellige virksomhedsprogrammer”, siger Elise Peursum, Integrated Communication Specialist hos Signify.
Fuld remote implementering på kun få måneder
I mere end 125 år har Signify (der blev selvstændig fra Royal Philips i 2016) stået for banebrydende gennembrud inden for belysning og har været en drivkraft for adskillige lysteknologiske innovationer. Virksomheden er f.eks. en frontløber inden for LED og forbundet belysning både for forretnings- og private forbrugskunder. Med hovedkvarter i Eindhoven, med mere end 32000 medarbejdere og en tilstedeværelse i over 70 lande så tilbyder Signify energieffektiv belysning i høj kvalitet over hele verden.
I begyndelsen af 2020 begyndte Signify processen med at transformere virksomhedens interne kommunikation ved at inkorporere Teams som det foretrukne møde- og samarbejdsværktøj. Microsoft 365 familien var tidligere blevet implementeret som Signifys primære samarbejds- og arbejdsværktøjer. Intranettet var en vigtig del af Signifys projekt med at forbedre den digitale arbejdsplads, og det trængte til en funktionel opgradering og en ny platform.
“Vi gennemførte en grundig markedsanalyse, hvor Omnia var en af de mange platforme, vi kiggede på. Det endte med at være på vores liste af foretrukne produkter, og efter en meget inspirerende produktdemo var vi overbeviste om, at det var det rigtige valg for os. Omnia er en SharePoint ud-af-boksen løsning, der tilbyder suværen performance i forhold til pris og funktionaliteter sammenlignet med konkurrerende platforme. Det er også muligt at integrere gnidningsløst med Microsoft 365 og Teams. Med Omnia vil det blive lettere for os at fortsætte vores digitale rejse mod øget effektivitet og forbedret intern kommunikation”, forudsiger Signifys Rob Weijschede, IT Platform Manager.
Implementeringsprojektet startede i april og det nye intranet gik live globalt i slutningen af september. Pga. COVID-19 pandemien blev implementeringen af Omnia håndteret udelukkende gennem digitale kommunikationskanaler. Møder og workshopper blev holdt over Teams, og de tekniske installationer og konfigurationer blev udført via teknologier til remote access netværk.
“Det er en effektiv implementeringsmetode. Det er naturligvis godt at mødes ansigt til ansigt i løbet af projektet og lære hinanden lidt bedre at kende, men det har ikke haft en negativ effekt på slutresultatet. Det er faktisk lige dte modsatte, da du har en tendens til at være mere effektiv og resultatorienteret i virtuelle møder. I samarbejdet med Signify opdagede vi, at det er mere produktivt at have kortere digitale møder, men oftere. Vi havde f.eks. ugentlige opfølgningsmøder”, forklarer projektleder Malin Lindquist.
Signify historier booster engagement
En af hovedformålene med det nye intranet var at personalisere og strømline virksomhedens informationsstruktur og navigationsprocesser, og derved sikre at information var mere relevant og nemmere at finde. Det grafiske layout af interfacet er også blevet forbedret.
“Vores intranet er nu mere attraktivt og ryddeligt og mere relevant. Vi har kondenseret indholdet og lavet brugerinterfacen mere intuitiv og nemmere at navigere med færre menuer og valgmuligheder. En af de mest værdsatte funktioner er fornyelsen af nyhedssektionen, som vi kalder Global and local news. F.eks. fordi lokale historier er mere relevant for brugeren, så er de lokale nyheder mere synlige på startsiden. Forbedringerne der er lavet og den øgede personaliserede relevans af information vil på sigt booste medarbejderengagementet. Der er allerede flere likes og kommentarer på nyhedsartikler”, observerer Elise.
Det er nu meget nemmere at tilgå intranettet på mobile enheder. Det er tildels pga. Omnias indbyggede smarte responsive interface, og tildels fordi brugerne ikke længere skal logge ind for at kunne læse nyheder.
“En forbedret og mere appellerende mobil interface vil helt sikkert hjælpe medarbejderne, der er på farten det meste af dagen, eller dem ofte bevæger sig mellem møder med kunder og forretningspartnere. De vil nu altid være i stand til at holde sig opdaterede om, hvad der sker og nemt tilgå den information, de har brug for. Vi planlægger også at udgive appen og på den måde gøre interne nyheder og kommunikationsværktøjer mere tilgængelige”, understreger Elise.